fbpx
Vergeving

Vandaag is het de Internationale dag van vergeving.

In deze video deel ik een krachtige oefening die je kunt gebruiken om iemand te vergeven. Want: vergeven doe je voor jezelf, niet voor de ander.

Is er iemand die jou zo bezig houdt in gedachten dat jij er last van hebt. Dat jij het gevoel hebt dat iemand jou iets heeft aangedaan. Daar geen excuses voor heeft aangeboden waardoor jij het nog minder goed los kunt laten. En de gebeurtenis elke keer maar weer blijft oprakelen en vragen blijft stellen. Waarom heeft diegene dat gedaan? Waar heb ik dat aan verdiend? Je plaatst jezelf zo in een slachtofferrol. Dat wil je helemaal niet. Je wilt niet dat het je bezig houdt. Je baalt er van en toch blijf je zoeken naar antwoorden. Waarom? Was het nou nodig? Waar heb ik dat aan verdiend?

Vergeven doe je voor jezelf. Niet voor de ander. En dat is vaak waar het stagneert, een blokkade opwerkt. Want elke keer wanneer jij die boosheid, die wrokgevoelens naar die ander voelt zorgt dat voor een blokkade in jouw systeem. Het is negatieve emoties, negatieve gevoelens. Het brengt je niets goeds.

Als ik aan je vraag: wil jij die persoon vergeven? Wat gebeurt er met jou als ik je die vraag stel?

Want vaak is het  zo dat het een gevoel opwekt van dat heeft die ander niet verdiend, echt niet! Dat je uit principe zoiets hebt van dat ga ik niet doen. Laat hem maar excuses aanbieden.

Maar wat ik al zei: de ander heeft geen last van al die gevoelens die jij ervaart. De ander heeft misschien niet eens weet van wat hij jou heeft aangedaan. Dus dan kun je lang wachten.

De eerste stap in vergeven is dat je beseft dat jij vergeeft voor jouzelf en niet voor de ander. Dat jij zelf de macht en controle terug neemt. Ik wil mij niet zo voelen. Ik wil verder dus ik ga er iets aan doen.

Tweede punt is, en ik heb hem net al aangewakkerd, dat je stopt met zoeken naar antwoorden, dat je stopt met het zoeken naar het begrijpen waarom.

Als jij er klaar voor bent om te vergeven. Om je energie weer te laten stromen en niet te blijven hangen in de negatieve emotie. Dan heb ik een hele mooie oefening voor je.

Het is een oefening waarbij je je ogen dicht mag doen en sterk mag gaan visualiseren. Er zullen misschien wat uitdagingen in deze oefening zitten. Dat als ik het benoem je bij jezelf zoiets hebt van: echt niet! Echt niet! Doe het maar gewoon. Gun het jezelf.

Dus sluit je ogen en zie voor je hoe de ander tegenover je zit. En als je het op een nog dieper niveau wilt doen mag je je voorstellen dat je de handen van de ander in jouw handen neemt. De persoon aankijkt en alles zegt wat jij wilt zeggen. Vertel wat er is gebeurd, wat het met jou heeft gedaan, hoe jij je daarbij voelt, hoe jij je daar nog steeds bij voelt, hoe jij over die persoon bent gaan denken. Alles. Leeg je hart, leeg je hoofd. Niemand kan jou onderbreken. Vertel alles wat jij vertellen wilt

Eindig positief. Kijk de ander aan en zeg: Ik kies ervoor om jou te vergeven. Noem de naam en zeg: Ik vergeef jou.

En om het helemaal goed af te sluiten en je hart weer te openen: geef de ander een knuffel.

Adem dan een paar keer diep in door je mond en blaas uit door je mond.

Open dan je ogen en voel maar wat jij voelt.

Heel veel succes met vergeven.

 

 

 

Ik kan je op verschillende manieren helpen

Klik op een van onderstaande buttons op te kijken wat er het beste bij jou past.

Kuiperstraat 15

7396 BA Terwolde

06 - 20 41 48 23

info@ilonabloeme.nl